Звіт роботи мовно-літературного гуртка
«Живе слово»
Найважливішою й найефективнішою формою позакласної роботи з
мови є гурток. Переваги гурткової роботи полягають передусім у тому, що заняття
(та й інші види роботи в гуртку) проводяться систематично, за продуманим,
заздалегідь складеним планом, під безпосереднім керівництвом словесника, при
постійному складі учнів, яких залучають до активної праці над цікавими і
важливими для практики, освіти і загального розвитку мовними явищами.
Мовний
гурток є центром, навколо якого базуються, існують і організовуються всі інші
форми як систематичної, так і, епізодичної позакласної роботи з української
мови.
. Зрозуміло, що вивчення мови і
літератури мусить бути нерозривно зв'язане як на уроках, так і в позакласній
роботі. Якщо працює мовно-літературний гурток, такий взаємозв'язок у роботі над
мовою і літературою поглиблюється. Переваги мовно-літературного гуртка ще й у
тому, що учні, які цікавляться і українською мовою і українською літературою, позбудуться
необхідності працювати в двох гуртках.
Однак при
організації гуртка треба виходити з запитів та інтересів учнів, а також з тієї
мети, яка стоїть перед керівником гуртка. По-перше, чимало учнів цікавиться
тільки мовою або тільки літературою, і хоче працювати лише в цій галузі.
По-друге, кожний гурток має свої завдання, а мова й література, будучи тісно
між собою пов'язані, дуже відрізняються як об'єкти вивчення і дослідження.
По-третє, в багатьох учителів словесності бувають мовні або літературні нахили,
відповідно до яких вони й працюють з учнями. Робота учителя з гуртківцями, крім
того, вимагає від нього також удосконалення знань з певної галузі; і чим вужча
ця галузь, тим глибшими будуть знання і можливості організації творчої роботи
дітей.
Якщо ми
хочемо розвивати творчі здібності учнів, маємо відповідно організовувати роботу
з вивчення мови.
„Викладання
мови – це майстерність творення людської душі, бо вона є найніжніша, найтоншим
діткненням до серця дитини. Викладання мови – це й суспільствознавство, бо в
слові закарбовані століття життя й боротьби народу, його мужність і слава,
надії і сподівання”, - говорив В.О.Сухомлинський. Вчитель-словесник покликаний
виховувати в учнів любов та інтерес до слова, навчає дбати про яскравість,
виразність і точність мови, розвиває мислення, творчі здібності, впливає на
естетичні переконання, формує внутрішній духовний світ дитини.
Заняття гуртка «Живе слово» допомогли учням заглибитися в історію походження та значення слів, вивчити
питання походження мови, письма, збагнути розвиток словникового багатства нашої
мови, її фразеології; повніше осмислили
художньо-зображальні засоби, привчилися працювати з доступною для них
науково-популярною літературою з мовознавства, з різними типами словників,
добирати потрібні матеріали рекомендованих вчителем книг, вчилися редагувати матеріали
до стінгазети, тези, повідомлення, працювати над удосконаленням свого усного і
писемного мовлення.
Для
збудження в учнів інтересу до мови використовувались матеріали «цікавої граматики» . З метою ознайомлення учнів з певними фактами мови,
повторення і закріплення знань з відповідної теми.
Серед
матеріалів «цікавої мови», які були використані, їх можна поділити цікаві за змістом і за формою проведення. І
перші, і другі використовувалися з навчальною метою і розвивали кмітливість учнів. Такими є, наприклад, інформації
під рубрикою «Чи знаєш ти?», повідомлення про звукову систему чи граматичну
будову оригінальних з цього погляду мов світу, бесіди про роботу письменників
над мовою творів, дослідження етимології слів, фразеологізмів і багато ін.
Учні оформили бюлетень «Чи знаєш ти свою мову?». У ньому у
вигляді завдань були названі всі питання, які розглядались на заняттях гуртка.
Форми,
методи і прийоми роботи на заняттях гуртка були надзвичайно різноманітні. Вони добиралися залежно від теми і мети заняття.
Найефективнішими були короткі, захоплюючі розповіді вчителя про мову, повідомлення учнів реферативного характеру, інформації
про наслідки збору матеріалу з живої розмовної або з книжної мови,
спостереження над спеціально підібраними й продемонстрованими мовними явищами з
наступними висновками, цікаві бесіди, вправи, мовні ігри, добирання до них
матеріалу і т. ін. На заняттях гуртка практикувалися різного типу творчі роботи:
зачитування і написання повідомлень лінгвістичного характеру, розповідей пропобачине й почуте, складання загадок,
чайнвордів тощо. Усі ці види роботи планувалися на різні заняття так, щоб уникнути
одноманітності в побудові та проведенні роботи.
За час роботи гуртка учні випустили дві стінгазети.
Перша - присвячена Т.Г. Шевченку, а друга – до зимових
свят.
Немає коментарів:
Дописати коментар